پایان نامه - بررسی رابطه خلاقیت نقش روش تدریس در پرورش خلاقیت دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده این تحقیق به بررسی نقش روش تدریس در پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی پرداخته است . معمولاً در اغلب روش های تدریس از خلاقیت و نو آوری استفاد نمی شود . در صورتی که در دنیای امروزی بایستی به یادگیری خلاقیت توجه ویژه ای بشود. بنابراین در مداس جایگاه ویژه ای برای این امر در نظر گرفته شده است تا بدین وسیله تفکر خلاق پرورش یابد در این بین معلم نقش حیاتی و مهمی ایفا می کند که با تکنیک های خاصی به تقویت قوه خلاقیت می پردازد . و معلمان با قاطعیت ویژه ای که دارند می دانند که دانش آموزان در دور ابتدایی به یادگیری چه مطالبی نیاز دارند تا آنها را به روش های فعال و کودک محور آموزش دهند . کلمات کلیدی : خلاقیت ، معلم ، دور ابتدایی ، روش تدریس • بیان مساله برای رویا رویی با انبوه چالشهایی که آینده در دل خود پنهان داشته است و جامعه بشری در تلاش برای رسیدن به آرمانهایی چون صلح، آزادی و عدالت اجتماعی، آموزش و پرورش را سرمایه ابی اجتناب ناپذیر میداند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات مداومی که به وجود می آید باید شرایط تغییر در هر جامعه ای ایجاد شود. شرط اولیه هر تغییری شناخت و آگاهی است که به دنبال آن باید کار با برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف مطلوب صورت بگیرد. اهمیت و ثمر بخشی روشهای تدریس و یادگیری بهتر همواره مورد نظر دانشمندان و محققین علوم تربیتی بوده است از آغاز قرن بیستم توسط مومان و لای و سپس کلاپارد. ماریا منتسوزی و جان دیویی ، هر بارت، ثورندایک و همکارانش و در بسیاری از کشورها مطالبات زیادی به مدت چهل سال در مورد ثمر بخشی میزان روشهای آموزش در کلیه دروس انجام گرفت (افشار ص 183) . امروز رویکردهای آموزش معطوف به نوآوری، خلاقیت، و تولید دانش است و این مهم باید یکی از ویژگی های روش تدریس باشد تا جریان تدر پس بر اصل تعامل یادگیرندگان با محیط و کشف حقایق بنا شود ( افضلی خانی. 1399) یکی از اهداف اساسی در هر جامعه ای رشد تفکر منطقی و خلاق در دانش آموزان می باشد که از دیرباز مورد توجه اساتید و صاحب نظران نظام آموزش و پرورش بوده است، براورد آن عمدتا به کیفیت و شیوه های تدریس بستگی دارد. چرا که هرجا صحبت از تعلیم و تربیت می شود خواسته یا ناخواسته مقوله تدریس و شیوه های آن خود را نمایان می سازد. تحقیقات انجام شده در زمینه شیوه های تدریس نشان می دهد که هنوز بسیاری از معلمان قسمت قابل ملاحظه ای از وقت کلاس خود را به سخنرانی و یا پرسیدن سوال مایی صرف می کند که چیزی غیر از جمع آوری حقایق ساده علمی را می طلبد و تنها یک درصد زمان صرف شده در کلام را برای سوال هایی اختصاص می دهند که پاسخ متفکرانه را می طلبد (نجفی هزار جریی 1398 ) یکی از اهداف خلقت بشر توسط خالق هستی بخش که در بین تمامی موجودات خود، یادکرده، انسان است و از ویژگی های اصلی انسان که او را نسبت « احسن تقویم » او را به دیگر خلایق برتری داده، بهره مندی از قوة عقل و تفکر خلاق است؛ زیرا یکی از مشخص ههای اصلی انسان قدرت آفرینندگی و خلاقیت اوست . مهمترین عامل در امر یادگیری خلاق، نقش معلم درآمور ش است و این معلمان هستند که محیط های یادگیری خوبی می سازند و لذا کیفیت کار معلم در رأس امور مربوط به آموزش و یادگیری خلاق است؛ به طوری که تدریس مؤثر همواره به مثابة عنصر حیاتی امور یادگیری است و معلم درکلاس درس نیز می تواند به مثابة مدیرکلاس خود باشد، زیر ا او مدیر فنِ یادگیری است و یادگیری زمانی مؤثر است که یکی از عوامل اصلی آن، که معلم است کارآزموده و با انگیزه و علاقه مند باشد تا بتواند در سایة تلاش برای آموزش بنیادی به انسانی ناآزموده با تکنیک های خود، امر یادگیری خلاّق را تسهیل بخشد، درنتیجه در هزارة سوم میلادی و در عصر انفجار اطلاعات 1 که تغییر و تحول مستمر و پرشتاب از عمده ترین جریان های حاکم بر حیات بشری و از مهمترین مشخصه های بارز آن است، فرآیند خلاقیت، بسترساز تغییر و تحول و دگرگونی عمیق است . • اهمیت موضوع مدرسه به عنوان یکی از اجزای مهم نظام آموزشی می تواند بر فرایند تفکر و مهارت های ذهنی و شیوه های یادگیری دانش آموزان تأثیر شگرف بگذارد تا به راحتی بتواند در جهت تفکر نو و انتقادی و کشف مجهولات پیش برود و راه حل مناسبی برای مشکلات ارائه دهد. بدین ترتیب مدرسه می تواند کانونی جهت یادگیری و پرورش افکار خلاق باشد . محیط مدرسه از جنبه های مختلفی مانند شرایط فیزیکی دیوار ها کلاس ابزار و اشیاء موجود در مدرسه ) و روابط عاطفی میان افراد. نقش مدیر و ناظم بویژه معلم، روابط دانش آموزان با معلم، روابط دانش آموزان با یکدیگر، بر انگیزه یادگیری و خلاقیت تاثیر مستقیم دارد معلم در مدرسه بعنوان یک الگو نقش کلیدی ایفا می کند، در واقع اهمیت او در زندگی کودکان و نوجوانان مستعد و خلاق بیشتر روشن می گردد. شایان ذکر است معلم شکل دهنده جو کلاس است و مهمترین نقش را در پرورش خلاقیت دانش آموران بر عهده دارد و می تواند این نقش را از طریق روشهای تدریس در کلاس به انجام رساند ولذا کنجکاوی، در واقع عشق به کشف و دانستن و نوآوری است، عشق به کسب اطلاعات تازه و عشق به رسیدن به موقعیت هاست که منشأ و ریشه رفتارهای خلاقانه و نوآورانه است؛ درنتیجه آموزش و پرورش باید چشمه های جوشان این کنجکاوی را سیلان بخشد و روش های آموزشی را بر پایة باورهای خلاّق بنا کند تا طرح دیدگاه های تازه و بدیع دربارة مسائل مختلف این مهم را میسر سازد. بر این اساس اگر مدارس ما به نظرات متفاوت و احیاناً غیرعادی ارج نهند و معلمان، مربیان و اولیاء دانش آموزان نه تنها اجازه دهند تا کودکان مطابق ذوق و سلیقة خودشان اشیاء و امور را کشف کنند، بلکه آنها را مورد تشویق و ترغیب نیز قرار دهند؛ در آن صورت زمینه های توسعه و شکوفایی استعدادها فراهم خواهد شد.

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 15 مشاهده

کد فایل:21129

انتشار در:۱۴۰۴/۷/۳۰

حجم فایل ها:315.6 کیلوبایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 104

فرمت فایل: ورد


اشتراک گذاری:
 قیمت: 60,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط